Ciri-ciri
Setiap negara kota
di Mesopotamia mempunyai ciri fizikal yang tersendiri. Setiap negara
kota itu terbahagi kepada kawasan utama, iaitu pusat kota, tembok kota,
luar kota dan pelabuhan. Setiap negara kota ini juga mempunyai kubu
pertahanan dengan pelbagai bentuk pintu gerbang yang menjadi lambang
kekayaan sesebuah kota. Di dalam kota pula terdapat istana, rumah
kediaman, rumah ibadat, rumah kedai dan pasar dengan kebanyakan jalannya
berkeadaan lurus dan lebar. Pusat sesebuah kota ialah rumah ibadat yang
menjadi tumpuan anggota masyarakat pada masa itu. Setiap kota juga
mempunyai unit politik dan agama tersendiri. Kewujudan sungai serta
kawasan tanah pamah telah memudahkan pengangkutan dengan kapal, pedati
dan keldai.
Negara Kota
- Biasanya keluasan sesebuah negara
kota lebih kurang 1000 batu persegi. Contohny, keluasan kota
Lagash adalah lebih kurang 1800 batu persegi dan penduduknya berjumlah antara 30000 hingga 35000 orang. - Setiap negara
kota ini merupakan sebuah kerajaan yang berdaulat yang mempunyai unit politiknya yang tersendiri. Negara-negara
kota ini hanya akan bersatu tenaga untuk berperang dan menentang musuh.
Melalui
jalan laut, bandar atau negara kota ini mudah dihubungi oleh wilayah di
sekitarnya. Antara jalan perhubung utama termasuklah jalan yang memhubungkan Sumeria dan kota Mari yang digunakan oleh pedagang dari luar Mesopotamia.
Organisasi
sosial yang wujud dalam tamadun Mesopotamia menjadikan kehidupan
masyarakat negara kota lebih teratur. Masyarakat kota terbahagi kepada
dua golongan, iaitu golongan pemerintah dan golongan rakyat. Golongan
pemerintah terdiri daripada raja, ketua pendeta, ketua tentera dan orang
bangsawan. Golongan rakyat terbahagi kepada dua, iaitu rakyat bebas
seperti petani, artisan serta pedagang, dan hamba yang terdiri daripada
tawanan perang. Susun lapis masyarakat ini dapat dilihat seperti rajah
di bawah.
Dalam tamadun Mesopotamia, raja merupakan pemerintah. Sistem pemerintahan beraja di
Mesopotamia berbentuk teokrasi. Di bawah sistem ini, raja dianggap sebagai tuhan atau wakil tuhan dan pemilik negara kota. Walaupun raja dianggap sebagai tuhan atau wakil tuhan tetapi masyarakat Mesopotamia tidak menyembah raja mereka sebagai tuhan kecuali semasa pemerintahan Raja Naramsin (2291-2255 S.M.) di Akkad.
Mesopotamia berbentuk teokrasi. Di bawah sistem ini, raja dianggap sebagai tuhan atau wakil tuhan dan pemilik negara kota. Walaupun raja dianggap sebagai tuhan atau wakil tuhan tetapi masyarakat Mesopotamia tidak menyembah raja mereka sebagai tuhan kecuali semasa pemerintahan Raja Naramsin (2291-2255 S.M.) di Akkad.
Beliau telah memaksa
penduduk Akkad menyembahnya sebagai tuhan. Ini adalah disebabkan beliau
menganggap dirinya terlalu agung kerana berjaya menguasai wilayah yang
luas sehingga beliau menggelarkan dirinya sebagai “Raja Empat Penjuru
Alam’. Raja juga menjadi ketua pentadbiran;keyua tentera,dan ketua
pendeta yang berkuasa dalam hal keagamaan.
Raja
Mesopotamia juga bertindak sebagai ketua agama dan beliau berkuasa
menlantik ahli keluarga diraja untuk memegang jawatan di ziggurat serta
menenyukan bentuk pentadbirannya.Ini adalah kerana ziggurat berfungsi
sebagai pusat ibadat,pusat perdagangan serta pusat penyimpanan khazanah
negara.Di samping itu,beliau juga amat berkuasa dalam soal
tanah,cukai,hasil pertanian dan perniagaan.Beliau dibantu oleh para
pegawai yang kebanyakannya terdiri daripada golongan bangsawan dan yang
mempunyai ikatan dengan keluarga diraja.
Lakaran menunjukkan binaan zigurat
Pelan kedudukan zigurat di dalam kota Ur
Kepelbagaian
kegiatan ekonomi atau pengkhususan kerja di Mesopotamia berlaku apabila
wujudnya lebihan hasil pertanian.Ini menyebabkan terdapat anggota
masyarakat yang meninggalkan pekejaan sebagai petani untuk menjadi
peniaga,pedagang dan artisan.Perdagangan yang telah dikendalikan bukan
hanya dengan wilayah di sekitar Mesopotamia tetapi juga dengan kawasan
di Lembah Indus.Perdagangan amat penting bagi Mesopotamia kerana lembah
ini tidak menghasilkan banyak bahan mentah.Oleh itu,barangan seperti
logam,kayu-kayanemas,dan perak dibawa masuk untuk ditukar dengan hasil
pertanian yang dikeluarkan oleh lembah ini.Selain itu,terdapat pengusaha
atau pembuat tekstil,barang tembikar,dan alat keperluan harian.Malah
ada yang menjadi tukang rumah kerana pertambahan penduduk di negara kota
telah menimbulkan keperluan rumah kediaman yang lebih banyak.Terdapat
sebilangan anggota masyarakat yang berkhidmat sebagai tentera untuk
mempertahankan negara kota daripada serangan musnah.
Dalam
proses pembentukan tamadun ini,ilmu pengeyahuan juga turut
berkembang.Ini telah membawa kepada kewujudan system tulisan yang
bermula dalam bentuk tulisan bergambar.Sistem ini kemudiannya berkembang
kepada tulisan berbentuk symbol yang ditulis pada tanah liat kerana
pada masa itu bahan untuk membuat kertas belum wujd di
Mesopotamia.Tulisan pada tanah liat ini berbentuk pepaku dan dikenali
sebagai cuneiform.
Tulisan cuneiform
No comments:
Post a Comment